قالب جوش کدولد
قالب جوش کدولد
قالب جوش کدولد
قالب جوش کدولد

 

جوش کدولد چیست؟

از قالب کدولد یا همان کوره کدولد برای اتصال سیم به صفحه مسی و اتصالات سیم به سیم و سیم به آرماتور و… در سیستم های ارتینگ و حفاظت کاتدیک استفاده میشود. ابتدا مقطع اتصال مشخص شده سپس قالب کوره کدولد طراحی و تولید میشود. پیوند حاصل از جوش احتراقی مولکولی بوده ومقطع اتصال دارای استحکام مکانیکی ، رسانایی الکتریکی زیاد و در مقابل خوردگی مقاوم میباشد که برای این منظور جهت افزایش طول عمر قالب لازم است که پس از هر سه مرتبه جوش به مدت ۱۰ دقیقه جهت خنک شدن قالب عملیات جوش را متوقف کنید. همچنین لازم به ذکر است که پیش از عملیات جوشکاری کدولد قالب باید حدود ۱۳۰ درجه پیش گرم شود.جنس قالب گرافیت میباشد که دمای حدود ۴۰۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل میکند.

 

مزایای قالب کدولد :

۱-قیمت دستگاه جوش کدولد در تعداد جوش بالا بسیار مقرون به صرفه نسبت به انواع جوشکاری نقره و برنج خواهد بود.
۲-ضخامت بالای جوش
۳-قطعه های متصل شده
۴-سرعت عملیات جوشکاری
۵-نیاز نداشتن به منبع انرژی خارجی

سوالات بسیار متداول که از کارشناسان ما پرسیده می شود؟

۱- با یک قالب کدولد چند نقطه جوش می توانیم بزنیم؟

با قالب ها ایرانی ۵۰ نقطه جوش را می توانیم اجرا کنیم ولی با قالب های آلمانی ۷۰ الی ۱۰۰ جوش را به راحتی می توان اجرا کرد.

۲- آیا با یک قالب کدولد که مخصوص یک سیم می باشد، می توانیم سیم دیگری با سایز دیگر را نیز جوش بدهیم؟

خیر – برای هر اتصال با هر سایزی می بایست قالب مخصوص به خودش را تهیه نمایید.
بطور مثال با قالب سیم به صفحه به قطر ۳۵ میلی متر، نمی توان سیم ۱۶ میلی متر را به صفحه جوش داد.

۳- آیا با قالب کدولد می توانیم سیم را به تیر آهن ساختمان جوش دهیم؟

با پودر جوش مرغوب می توان این نوع جوش را اجرا کرد ولی بهترین روش این است که سیم را به یک تکیه ورق آهن جوش کدولد دهیم، و سپس ورق آهن را با نقطه جوش به تیر آهن متصل کنیم.

۴- در زمان جوشکاری سیم به صفحه، صفحه ی مسی سوراخ گردید و سیم به صفحه جوش نخورد. علت چیست؟

پودر جوش ها در اوزان مختلف تولید گردیده اند (۳۲ الی ۲۵۰ گرم). هر نوع جوش با هر نوع سایز، میزان پودر مخصوص به خود را دارد که از طریق جدول مشخص می گردد. اگر به هر دلیلی پودر چوش بیشتری در دستگاه جوش کدولد بریزیم، با پدیده ذوب شدن صفحه مسی روبرو خواهیم شد.

۵-آیا می توانیم خودمان جوش کدولد را انجام دهیم یا احتیاج به مهارت خاصی دارد؟

بله – به سادگی می توانید هر نمونه جوشی را انجام دهید. جوشکاری با دستگاه کدولد احتیاج به هیچ گونه مهارتی ندارد، چه بسا با انجام این جوشکاری مبلغ چشمگیری را در هزینه ها صرفه جویی کنید.
اشخاص بسیاری در بازارها با انجام هر یک عدد جوش کدولد مبلغ ۳۰ هزار تومان دریافت می کنند. شما می توانید با خرید یک قالب جوش کدولد و پودر جوش به تعداد مورد نیاز، تا ۱۰۰ نقطه جوش را خودتان به سادگی انجام دهید. با مشاهده فیلم زیر قادر خواهید بود هرگونه جوش کدولدی را انجام دهید.

۶- آیا می توانیم قالب کدولد اتصالات سیمی را با مته سوراخکاری به سایز های سیم دیگر تغییر داد؟

بلوک های خام قالب گرافیتی کدولد بعد از مشخص شدن نوع اتصال، در زیر دستگاه CNC قرار گرفته و با توجه به سایز اتصال با دقت بالا تراشیده می شود. گاهی اوقات بعضی از مجریان و پیمانکاران، قالب سیم سایز کوچکی را انتخاب می کنند و بعد از اتصال (به طور مثال ۱۵ عدد) نقطه جوش، با مته سوراخ را گشاد تر می کنند و اتصالات سیم با قطر بالاتر را انجام می دهند.
هرچند به صورت تجربی شاید بتوان این کار انجام داد ولی تمام محاسبات از جمله میزان پودر مورد استفاده، و قطر کوره درونی قالب و … برای ابعاد مورد نطر ساخته شده است.
لذا با این کار علاوه بر اینکه جوش با کیفیتی را نمی توانیم اجرا کنیم، با اجرای چندد نقطه جوش، قالب کاملا کارایی خود را از دست خواهد داد.

۷- تفاوت ظاهری محل اتصال جوش خوب و جوش بد چیست؟

۸- در مواقع گشاد بودن سیم و خروج مذاب از کنار های قالب، چه راه کاری را پیشنهاد می کنید؟

در چنین مواقع ضمن اینکه نقطه جوش خوبی نخواهید و از لحاظ علمی این اتصال کاریی پر خطر دارد، ناظر نیز این نقطه جوش را تایید نخواهد کرد. با این حال بعضی از مجریان با استفاده از مخلوط خاک رس و آب یا گل معمولی و آبندی اطراف قالب توسط این گل، جوش مورد نطر را انجام می دهند.

انواع قالب جوش کدولد:

۱-قالب کدولد سیم به صفحه مسی

۲- قالب جوش کدولد سیم به سیم

۳-قالب اتصال سیم  و تسمه به میله ارت

۴- قالب جوش کدولد سیم به آرماتور

۵-قالب اتصال سیم به تسمه

۶- قالب اتصال سیم به لوله

۷-قالب اتصال تسمه به تسمه و صفحه