استاندارد نصب دکل مهاری

اصول نصب دکل مهاری از کارهای خیلی حساس و دقیق و مهندسی می باشد که اگر به درستی انجام نشود ممکن است باعث سرنگونی دکل و خدای نکرده تلفات جانی گردد در اینجا ما استانداردها و مراحل نصب دکل های مهاری را توضیح می دهیم تا باعث افزایش اطلاعات مشتریان گشته و تجربیات خود را در فضای وب به اشتراک بگذاریم البته نصب خوب دکل مانع بازدید ۶ ماهه دکل ها نمی شود یعنی تمامی موارد زنگ زدگی و یا خوردگی و یا ترک ها باید بررسی و در دوره های ۶ ماهه برطرف گردند.

مرحله جوشکاری:
پایه عصائی :
اگر تیرآهن مناسب برای جوشکاری موجود نباشد باید سقف کنده شده تا به آهن مناسب رسیده شود و بعد از جوشکاری و رنگ کاری محل سیمان شده و باایزوگام عایق شود.

پایه دکل :
برای دکل های بالای ۱۲ مترباید پایه اصلی باید در محل مناسبی جوشکاری و تراز گردد و بعد دکل نصب گردد

عصائی :
برای محل هائی که از روش سوراخ کاری استفاده می شود باید ازعصائی گالوانیزه و در جاهائی که از روش جوشکاری با فلز استفاده می شود از عصائی ساده (غیر گالوانیزه) استفاده شود یا با میله گرد و یک عدد ورق سوراخ شده جوشکاری و استفاده گردد.و در مواقعی که از عصائی گالوانیزه برای جوشکاری استفاده می شود به اندازه یک میلی متر از روی مهارکش با دستگاه سنگ زن برداشته می شود و بعد از جوشکاری مجددا سنگ زده شده و دوباره پاس دوم جوشکاری می شود.

جوشکاری :
برای هر عصائی باید حداقل۲ پالس جوش استفاده شود و بعد از پالس اول محل جوشکاری سنگ زده شده و مجددا پالس دوم جوشکاری شود. و بعد از جوشکاری با فشار میله عصائی را تست می کنیم.

تست جوش و رنگ :
تمامی مقاطع جوشکاری شده بعد از تست محکم بودن جوش و یا دردکل های بلند بعد از تست جوش با اسپری تست جوش و یا دستگاه الکترومغناطیس تست جوش با ضد زنگ بایستی کاملا رنگ شده و پوشش مناسب داده شود. تا از زنگ زدکی مقاطع جلوگیری گردد.

مهارکش :
به تناسب متراژ دکل باید مهارکش مناسب استفاده گردد

هلالی :
برای جلوگیری از سابیده شدن سیم بکسل در دو طرف باید از هلالی مناسب استفاده نمود و سیم بکسل باید در مواقع قلاب شدن از روی هلالی عبورکند.

سیم بکسل :
سیم بکسل جنس خشک استفاده شود و از مدل کنفی استفاده نمیشود و این موضوع به علت انعطاف کمتر سیم بکسل جنس خشک و حرکت کمتر دکل می باشد. البته بعد از نصب سیم بکسل ها باید در حد چند سانتی متر امکان انعطاف داشته باشد. و دکل نباید تحت فشار شدیدی قرار گیرد.

پایه دکل :
پایه دکل حتما قبل از قرار گیری باید با تراز تست شده و درصورت تراز نبودن جای پایه با قرار دادن صفحه و یا میله گرد زیر پایه کاملا ترازشود. و برای دکل های بالای ارتفاع ۱۵ متر با سیمان فونداسیون شده و بعد ایزوگام میگردد.

تست دکل :
بعد از اجرای دکل یک نفر مسئول فنی از دکل بازدید کرده و از تراز بودن دکل و محکم بودن مهاری ها با تست فشار و یا چکش اطمینان حاصل نماید. البته در این مرحله با تراز ناظر روی دکل رفته و قسمت های مختلف دکل را از لحاظ تراز بودن مورد آزمایش قرار می دهد.